Glossary tooltip block

%title% %summary%

Green is In - צובעים עסקים בירוק

Green is In - צובעים עסקים בירוק

 

עסקים ירוקים משלבים אג'נדה ירוקה בהתנהלותם העסקית, מתוך אמונה שפתרונות ירוקים תורמים גם לרווחיות העסק וגם לשיפור איכות החיים ולשמירה על הסביבה. 

 

 

למה כדאי להפוך לעסק ירוק?

 

עסקים ירוקים אינם טרנד חולף, אלא מגמה הולכת ומתעצמת. עדות לכך היא העובדה שיותר ויותר עסקים מגלים נכונות לערוך שינויים ארגוניים משמעותיים ולהשקיע משאבים ניכרים בהפיכתם לירוקים. זאת מתוך ההכרה שלצד התרומה החיובית לאיכות הסביבה, הפיכת עסק לירוק מהווה צעד רווחי המגלם בתוכו ערכים כלכליים ותדמיתיים עבור העסק. 

 

חיסכון

התייעלות סביבתית יכולה לחסוך לעסק עד 20% מעלויות התפעול, גם אם היא באה לידי ביטוי בשינוי התנהגותי בלבד. המשמעות של חיסכון בחשמל, בנייר ובדלק, היא עלייה מיידית ברווחיות. פעולות פשוטות כמו כיבוי מחשבים בלילה ובסופי שבוע והתקנת ברזים אוטומטיים או חסכמים בברזים, עשויות לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנה. אלו רק שתי דוגמאות שממחישות את הפוטנציאל הטמון בצעדים מהסוג הזה. 

 

תדמית עסקית חיובית

עסק ירוק עשוי להיתפס כעסק צעיר ועדכני המתנהל באחריות בהתאם לרוח התקופה, ומספק ערך מוסף ללקוחותיו.  

 

הנעת עובדים

ככלל, אנשים מעוניינים להרגיש שהם עושים משהו טוב ומשמעותי בשגרה היום-יומית שלהם. עובדים שמבינים שהעסק או הארגון שבו הם עובדים מתנהל באחריות כלפי הסביבה, עשויים לגלות מעורבות גדולה יותר ולפעול מתוך תחושת חיבור ושייכות ארגונית גבוהה יותר. כתוצאה מכך, המוטיבציה שלהם גדלה והעבודה שלהם איכותית יותר. כל אלה תורמים גם לעליית רמת הרווחיות של העסק. 

 

תגמולים והשקעות

המדינה והרשויות המקומיות מעניקות תמריצים לעסקים במטרה לעודד אותם להפוך לירוקים. כמו כן, יותר ויותר משקיעים מגלים העדפה כלפי ארגונים ועסקים ידידותיים לסביבה. לכן, הפיכת עסק לידידותי לסביבה עשויה לסייע לגייס עבורו כספים ומשקיעים. 

 

 

איך מתחילים?

 

כדי לבצע בעסק שינוי ארגוני ותפעולי מקצה לקצה, לעתים נדרשת השקעה של סכומי כסף גדולים בהחלפת מוצרים, חומרים, מכשירים והכשרת כוח אדם. עסקים מוכנים לבצע השקעה כזו מתוך ההבנה שבהמשך היא מביאה לחיסכון כספי, גם אם לא תמיד באופן מיידי. עם זאת, אין הכרח לבצע צעדים דרסטיים. אפשר (ואפילו רצוי) להתחיל בקטן. 

 

הנה 5 עקרונות שתוכלו ליישם בעסק החל ממחר בבוקר:

 

1. מעבר לדיגיטל

המעבר לדיגיטל מאפשר להפחית את השימוש בנייר ובמוצרים הנלווים לו, וכפועל יוצא, לחסוך עד מחצית מהעלויות הכרוכות בכך. בהתנהלות דיגיטלית, העסק יכול לתקשר עם לקוחות וספקים דרך המייל, לייצר מסמכים דיגיטליים (כמו תיקי עובדים, קבלות, חשבוניות, הזמנות ספקים ורכש), ולשמור אותם במערכות הארגון או אפילו בענן הפרטי של בעל העסק. 

 

2. מחזור ושימוש חוזר 

שימוש חוזר בדפים כדפי טיוטה ומחזור הנייר והפלסטיק במכלי מחזור, יכולים לחסוך לא מעט כסף לעסק. אם פועל בעסק חדר אוכל, ניתן לתרום את שאריות האוכל לעמותות המתאימות וגם לעבור לשימוש בכלים רב פעמיים במקום חד פעמיים. ניתן גם למחזר את מי המזגנים ולהשתמש במים 'בחינם' להשקיה או לשטיפת רצפות. 

 

3. חיסכון

בחשמל: כיבוי המכשירים והמחשבים בכל סוף יום ובסופי שבוע ומעבר לשימוש בנורות LED חסכוניות. במים: הפסקת השימוש בבקבוקי פלסטיק במידת האפשר ומעבר לשימוש במכשירי מים או התקנת מערכות לסינון מים. כמו כן, ניתן להתקין חסכמים בברזים או להשתמש בברזים אוטומטיים. 

 

4. רכישה כחול-לבן

רכישת חומרי גלם מקומיים תצמצם את עלויות השינוע הבין-יבשתי, הגורם לזיהום משמעותי של אוויר ומים וגם מייקר את עלות המוצרים. 

 

5. עבודה מהבית

עבודה מהבית היא דרך מצוינת לחסוך בזמן, בדלק, בעלויות משרדיות ובהחזרי נסיעות. אם עבודה מהבית היא אפשרית מבחינת העסק והעובדים, כדאי לעודד זאת.

 

לסיכום, הפיכת עסקים לירוקים היא מגמה שהולכת וצוברת תאוצה ויש לה השפעה עצומה על הסביבה, החברה והכלכלה. נראה כי עסקים לא יוכלו להרשות לעצמם להישאר מאחור עוד הרבה זמן. אכן, כדי להפוך עסק לירוק יש צורך בהשקעת משאבים כספיים, אולם בטווח הרחוק, ההשקעה הזו מביאה לחיסכון משמעותי, מסייעת לעלייה ברווחיות ותורמת לשמירה על סביבה.