העלויות הישירות הן עלויות שמשמשות בצורה ישירה לאספקת המוצר או יחידת השירות שאתם מוכרים. לדוגמה, בפיצרייה העלות הישירה של פיצה היא עלות הבצק, הרוטב, הגבינה ושאר הרכיבים שלה. אם מדובר בעסק נותן שירות, העלות הישירה היא עלות שעות העבודה שהשקעתם באספקת השירות והיא כוללת את השכר השעתי, הנסיעות, החניה וכדומה.
העלויות העקיפות הן עלויות שאינן קשורות בצורה ישירה למוצר או השירות, אך לא ניתן לקיים את העסק בלעדיהן, כמו חשבון החשמל של העסק, שכר הדירה וכדומה. זכרו שגם המשכורת שאתם מושכים בתור בעלי העסק מהווה עלות עקיפה, ועל כן גם היא נכללת בתמחיר.
כדי להעריך נכונה את העלויות העקיפות של מוצר או שירות מסוים, יש לתת משקל יחסי לכל מרכיב עלות לפי התרומה שלו בייצור ובמכירה שלהם. שיטה זו מכונה "מפתח העמסה". לדוגמה, בעסק למכירת פיצה ומשקאות קלים, לא נכון להעמיס את עלות השף על המשקאות או את עלות מקררי המשקאות על הפיצה.
עכשיו כל שנותר לעשות כדי לקבל תמחיר מלא של המוצר או השירות הוא לחבר את העלות הישירה והעלות העקיפה. התמחיר יספק לכם תמונה ברורה של עלות כל מוצר או שירות שאתם מוכרים. זהו מידע קריטי שיאפשר לכם לקבל החלטות טובות יותר לגבי קביעת המחיר.