רבים מאיתנו לומדים באמצעות קריאה חוזרת של החומר שוב ושוב.
אבל, כדי לזכור את החומר לאורך זמן, יהיה אפקטיבי יותר לכתוב לעצמנו שאלות על החומר ולענות עליהן.
למה זה אפקטיבי יותר? משום שבדרך זו אתם פעילים גם בכתיבת השאלות וגם בשליפת התשובות. ככל שהלמידה שלכם תהיה פעילה יותר, תזכרו טוב יותר את מה שלמדתם.
טיפ מאיתנו: פרגנו לעצמכם בהפוגה קלה (עדיף אפילו גדולה, כמו שנת לילה טובה) בין כתיבת השאלות לבין המענה עליהן, זה יעזור למוח לאחסן טוב יותר את המידע בזיכרון לטווח ארוך.
שימוש במרקר נועד להדגיש טקסטים, כך ש"יקפצו" לנו לעיניים בקריאה הבאה.
הסיכון? "מירקור" יתר עלול לגרום להכל להיראות חשוב באותה המידה.
איך מדגישים ולומדים ביעילות?
1. קראו את הטקסט עד סופו.
2. שאלו את עצמכם מה באמת חשוב, והדגישו רק שורות מפתח – עד משפט אחד בכל פסקה.
3. קראו את החלקים המודגשים בלבד ונסו להשלים בעצמכם את יתר המידע.
לומדים עם מחשב? השתמשו במרקרים הכלולים בסרגלי הכלים של Word, PowerPoint וכו'.
מפת למידה היא כלי שמסייע להתמודד עם כמות גדולה של תוכן.
בעזרתה ניתן לפרוס את התוכן שלמדתם בצורה מרחבית ולעשות בו סדר: להפריד בין עיקר לטפל ולחזק את הקשרים הרעיוניים בין חלקי התוכן – מה קשור למה, מה גרם למה וכו'.
איך עושים את זה? פשוט לוקחים דף גדול ומתחילים לכתוב, לשרטט ולצייר את עיקרי התוכן והקשרים בין החלקים השונים שלו. תוכלו לעשות זאת בעזרת מילים, צבעים, סמלים, צורות – כל מה שיעזור לכם להביט על המפה בשלב מאוחר יותר ולהיזכר בתוכן.
זכרו: אתם לא צריכים להיות פיקאסו, העיקר שהמפה תהיה ברורה לכם.
קשה לזכור פריטים שנראים לנו חסרי משמעות וסתמיים, או שאין ביניהם קשר ברור. כדי לזכור טוב יותר פריטים מהסוג הזה, נוכל לבנות סביבם סיפור. לדוגמה, במקום לנסות לזכור שהחברה שלי צופית גרה ברחוב שמעון 13, נספר סיפור: צופית ואני חברות מגיל 13, היא מבקרת את סבא שלה שמעון מידי שבוע.
מה בעצם עשינו?
יצרנו משמעות בתוכן סתמי כמו כתובת, כך שכעת כלולים בתוכן רמזים שיעזרו לנו לשלוף אותו בקלות בהמשך.