Glossary tooltip block

%title% %summary%

תקציב יקר וזול

שיעור המיועד לכיתות ה'-ו' במסגרת התכנית "חינוך פיננסי", תחת החטיבה הראשונה "הכסף שלי"

 

תקציב יקר וזול 

מכירים את זה שאתם הולכים בסופר עם אחד הילדים, ופתאום הוא מבקש שתקנו לו שוקולד, וגם משחק, וגם חטיף וגם ארטיק וגם-וגם-וגם?

 

האם תקנו לו הכל? כנראה שלא.

 

למה? מתוך הבנה שלא צריך לקנות הכל כל הזמן, וגם כי אנחנו נאלצים יום יום לוותר על דברים שנחשבים עבורנו ל"מותרות" על מנת לספק למשפחה את הדברים החשובים באמת. חשוב שגם הילדים שלנו ידעו לתכנן את ההוצאות וההכנסות שלהם, וילמדו לעצור לרגע לפני שהם רוכשים משהו, על מנת לשאול את השאלות הנכונות: האם אנחנו באמת זקוקים לכל הדברים האלו? האם אפשר לקנות את אותו המוצר במחיר זול יותר? בזמן מתאים יותר?

 

המציאות מלמדת אותנו שצרכנות היא כמו בור ללא תחתית ושלמעשה היא אינה הופכת אותנו למאושרים יותר. מערך השיעור "תקציב – יקר וזול" יסייע לכם להעביר לתלמידים בדיוק את המסר הזה, וכדברי חז״ל: "איזהו עשיר? השמח בחלקו״ (מסכת אבות ד, א).

 

השיעור מיועד לכיתות ה׳-ו׳ ופותח במסגרת התכנית "חינוך פיננסי", שמטרתה ללמד ילדים התנהלות כלכלית נכונה. זאת באמצעות היכרות עם מושגים מרכזיים מהעולם הפיננסי והקניית כלים להתמודדות עם מצבים שונים שבהם יהיה עליהם לקבל החלטות כלכליות.

 

מערך השיעור יאפשר לכם, ההורים, ללמד את הילדים על תקציב ככלי ניהולי שנועד לעזור בתכנון ההוצאות וההכנסות, על קבלת החלטות מושכלת בכל הקשור לצרכנות, ובנוסף, יסייע לכם לחדד את המסר לפיו אם בוחרים נכון וקונים בצורה חכמה, יכול להישאר גם כסף למותרות.

 

1. מה מטרת השיעור?

מטרת השיעור היא לאפשר לתלמידים להבין מהו תקציב ואת החשיבות שבהתנהלות לפי תקציב מחושב, ולגבש תפיסה לגבי מהי צרכנות נבונה, איך היא באה לידי ביטוי בשגרת היום יום ומהן ההשלכות שלה. במהלך השיעור יתנסו התלמידים באופן חווייתי בצרכנות נבונה ובדפוסי הפעולה התומכים בה, ויחזקו את ההכרה בחשיבות של תכנון מקדים בטרם קנייה.  

 

 

שימו לב, מהלך השיעור נועד לעורר דיון והשתתפות בכיתה. אין מנצחים ואין מפסידים, ההתנסות היא שחשובה. 

 

 

 

2. מהם נושאי השיעור?

  • מהו תקציב
  • איזון תקציבי - צרכנות נבונה
  • תרומתי בשמירה על תקציב המשפחה

 

3. למי מיועדת הפעילות?

הפעילות מיועדת עבור תלמידים בכיתות ה׳-ו׳, ומאפשרת להם להתנסות בניהול תקציב ככלי לתכנון הוצאות והכנסות, לצד חיזוק המודעות לחשיבותה של צרכנות נבונה.

 

4. איך תכינו את עצמכם לשיעור?

  • הורידו את המצגת והחומרים הנלווים ושמרו אותם אצלכם
  • עברו על מערך השיעור ועל המצגת. שימו לב להנחיות למורה בתחתית כל שקף
  • הדפיסו את המשפטים המופיעים בהנחיות למורה בשקף 11 וחלקו לקבוצות
  • להצגת המצגת וודאו כי יש בכיתה:
    • מחשב עם חיבור לאינטרנט
    • מקרן
    • רמקולים
    • אפשרות החשכה
  • ההמלצה שלנו: סדרו את הכיתה בצורת ח' על מנת לייצר מקום לפעילויות השונות במהלך השיעור ולאפשר דיון מיטבי

 

מומלץ לבצע בבית חזרה על מערך השיעור ולוודא שהכל מובן. 

 

 

 

5. הנחיות להעברת השיעור:

השיעור מלווה במצגת הכוללת הסבר והנחיות מפורטות על כל אחד מהנושאים, כמו גם שאלות מנחות לדיון. כדאי לפעול על פי ההנחיות כדי לשמור על רצף השיעור ועל השתתפות פעילה של התלמידים.

 

6. למיטיבי לכת:

בסוף שיעור זה מופיעה משימת חקר המיועדת לתלמידים לביצוע בבית כהכנה לשיעור בנושא "ניהול תקציבי". המשימה רלוונטית רק אם בכוונתכם להעביר  לתלמידים את השיעור. אם לא, אין צורך לתת להם את המשימה.

שימו לב: אם תחליטו לתת לתלמידים את משימת החקר, יש להדפיס ממנה עותקים כמספר התלמידים בכיתה.

 

זכרו: אתם מגיעים לשיעור כגורם חינוכי, ולכן חל עליכם איסור להעביר במהלכו תוכן שיווקי או מסחרי. אנא הימנעו מלנקוב בשמות חברות מסחריות ומהעלאת דוגמאות הקשורות בהן. 

 

 

 

בהצלחה!

 

לכלל מערכי השיעור של שכבת ה'-ו' אנא לחצו כאן