Glossary tooltip block

%title% %summary%

המדינה בשירות האזרח

שיעור המיועד לכיתות ה'-ו' במסגרת התכנית "חינוך פיננסי", תחת החטיבה הרביעית "זכויותיי וחובותיי כאזרח"

 

המדינה בשירות האזרח

 

הרבה משפחות מנהלות תקציב, מקבלות החלטות כלכליות גדולות וקטנות, מתעדפות, חוסכות, ובקיצור, מתנהלות כלכלית באופן יומיומי בצורה המיטבית ביותר שהן מכירות. חשבתם פעם איך עיר עובדת ומתנהלת כלכלית? אתם יודעים איך מדינת ישראל מנהלת את הכלכלה שלה?

 

כשזה נוגע למשפחה שלנו, אנחנו יודעים שברוב המקרים ההחלטות שלנו מגובות בתהליך חשיבה ושיקול דעת. אנחנו מאמינים שגם ברשות המקומית שבה אנחנו גרים מתנהלים באותו האופן, ואת זה בדיוק אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו.

 

השיעור "המדינה בשירות האזרח" יסייע לכם ללמד את התלמידים אודות השירותים שמעניקה הרשות (עיר, מושב, יישוב ועוד) עבור התושבים הגרים בה, ולהכיר להם את תהליך ניהול ההוצאות וההכנסות הקיים בה. לצד זאת, השיעור יחבר את התלמידים לתרומה שלהם, כתושבים וכאזרחים, לרשות שבה הם גרים ולמדינה שבה הם חיים.

 

במסגרת השיעור יתנסו התלמידים במקרים הדורשים הפעלת שיקול דעת וחלוקה של תקציב, וידונו באופן קבלת ההחלטות המיטבי במקרים אלו.

 

השיעור מיועד לכיתות ה'-ו' ופותח במסגרת התכנית "חינוך פיננסי". מטרת התכנית היא ללמד ילדים התנהלות כלכלית נכונה, באמצעות היכרות עם מושגים מרכזיים מהעולם הפיננסי והקניית כלים להתמודדות עם מצבים שונים שבהם יהיה עליהם לקבל החלטות כלכליות.

 

1. מה מטרת השיעור?

מטרת השיעור היא לפתח אצל התלמידים הבנה לגבי ניהול תקציב בהיבט רחב יותר, ברמת המדינה והרשות המקומית. זאת באמצעות התנסות מעשית בקבלת החלטות במצבים בהם נדרשת הוצאה כספית תוך התמודדות עם שאלות מהותיות כגון "איך יודעים איזה נושא יותר חשוב?" ו"איך מחליטים למי לתת יותר תקציב?"

 

שימו לב, מהלך השיעור נועד לעורר דיון והשתתפות בכיתה. אין מנצחים ואין מפסידים, ההתנסות היא שחשובה. 

 

 

 

2. מהם נושאי השיעור?

  • שירותים לאזרח
  • הכנסות והוצאות של רשות
  • ניהול תקציב של רשות
  • תרומתי כאזרח

 

3. למי מיועדת הפעילות?

הפעילות מיועדת עבור תלמידים בכיתות ה'-ו', וחושפת אותם למורכבות הקיימת בחלוקת תקציב ברמה המערכתית (רשויות), בשונה מההיכרות שלהם את הנושא בהיבט המשפחתי. זאת באמצעות פעילות חווייתית הכוללת גם דיון מעמיק בנושא תיעדוף של צרכים ויעדים שונים.

 

4. איך תכינו את עצמכם לשיעור?

  • הורידו את המצגת והחומרים הנלווים ושמרו אותם אצלכם
  • עברו על מערך השיעור ועל המצגת. שימו לב להנחיות למורה בתחתית כל שקף
  • הדפיסו את נספח א' לפי מספר השלשות בכיתה (כ-  10 עותקים)
  • הדפיסו את נספח ב' ונספח ג' לפי מספר הזוגות בכיתה (כ- 15 עותקים)
  • להצגת המצגת וודאו כי יש בכיתה:
    • מחשב עם חיבור לאינטרנט
    • מקרן
    • רמקולים
    • אפשרות החשכה
  • ההמלצה שלנו: סדרו את הכיתה בצורת ח' על מנת לייצר מקום לפעילויות השונות במהלך השיעור ולאפשר דיון מיטבי

 

מומלץ לבצע בבית חזרה על מערך השיעור ולוודא שהכל מובן. 

 

 

 

5. הנחיות להעברת השיעור:

השיעור מלווה במצגת הכוללת הסבר והנחיות מפורטות על כל אחד מהנושאים, כמו גם שאלות מנחות לדיון. כדאי לפעול על פי ההנחיות כדי לשמור על רצף השיעור ועל השתתפות פעילה של התלמידים.

 

זכרו: אתם מגיעים לשיעור כגורם חינוכי, ולכן חל עליכם איסור להעביר במהלכו תוכן שיווקי או מסחרי. אנא הימנעו מלנקוב בשמות חברות מסחריות ומהעלאת דוגמאות הקשורות בהן. 

 

 

 

בהצלחה!

 

לכלל מערכי השיעור של שכבת ה'-ו' אנא לחצו כאן