Glossary tooltip block

%title% %summary%

תקציב של רשות

שיעור במסגרת התכנית "חינוך פיננסי" המיועד לכיתות ג'-ד', תחת החטיבה הראשונה "ארנק שלי- אחריות שלי"

 

2

 

הרבה משפחות מנהלות תקציב, מקבלות החלטות כלכליות גדולות וקטנות, מתעדפות, חוסכות, ובקיצור, מתנהלות כלכלית באופן יומיומי בצורה המיטבית ביותר שהן מכירות. חשבתם פעם איך עיר עובדת ומתנהלת כלכלית? אתם יודעים איך מדינת ישראל מנהלת את הכלכלה שלה?

 

כשזה נוגע למשפחה שלנו, אנחנו יודעים שברוב המקרים ההחלטות שלנו מגובות בתהליך חשיבה ושיקול דעת. אנחנו מאמינים שגם ברשות המקומית שבה אנחנו גרים מתנהלים באותו האופן, ואת זה בדיוק אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו.

 

השיעור "תקציב של רשות" יסייע לכם ללמד את התלמידים אודות תהליך ניהול ההוצאות וההכנסות הקיים ברשות (עיר, מושב, יישוב ועוד) שהם גרים בה. לצד זאת, השיעור יחבר את התלמידים למקום ולתפקיד שיש למבוגרים בסיוע לרשות לנהל ולפתח את עצמה עבור כלל התושבים.

 

במסגרת השיעור יתנסו התלמידים בהפעלה הממחישה להם את המשמעות של עבודה, קבלת שכר ותשלום מיסים, וידונו בתפקיד שלהם ושל הוריהם בסיוע ותרומה לרשות שבה הם גרים.  

 

השיעור מיועד לכיתות ג'-ד' ופותח במסגרת התכנית "חינוך פיננסי". מטרת התכנית היא ללמד ילדים התנהלות כלכלית נכונה, באמצעות היכרות עם מושגים מרכזיים מהעולם הפיננסי והקניית כלים להתמודדות עם מצבים שונים שבהם יהיה עליהם לקבל החלטות כלכליות.

 

1. מה מטרת השיעור?

מטרת השיעור היא להקנות לתלמידים את ההבנה שבדומה למשפחה, גם רשות או מדינה מנהלות תקציב ומקבלות החלטות כלכליות, ולהמחיש להם כיצד המיסים שההורים שלהם משלמים, ובעתיד גם הם, מסייעים להצלחתה של רשות או מדינה לנהל את עצמה באופן מיטבי ולספק לתושבים תמורה נאותה לכספיהם.

 

 

שימו לב, מהלך השיעור נועד לעורר דיון והשתתפות פעילה וחווייתית בכיתה. אין מנצחים ואין מפסידים, ההתנסות היא שחשובה. 

 

 

2. מהם נושאי השיעור?

  • תקציב והוצאות של רשות
  • מיסים (מס הכנסה ומע"מ)
     

3. למי מיועדת הפעילות?

הפעילות מיועדת עבור תלמידים בכיתות ג'-ד', וממחישה להם את תרומתם של המבוגרים לתקציבי הרשויות השונות, וכפועל יוצא, לפיתוח איכות חיים ורווחה במקום מגוריהם. זאת באמצעות פעילות חווייתית ודיון מעמיק המבוסס על ההתנהלות היומיומית של התלמידים.

 

4. איך תכינו את עצמכם לשיעור?

  • הורידו את המצגת
  • עברו על מערך השיעור ועל המצגת. שימו לב להנחיות למורה בתחתית כל שקף
  • הדפיסו עותקים מדף העבודה לפי מספר הזוגות בכיתה כמופיע בשקף 5
  • להצגת המצגת וודאו כי יש בכיתה:
    • מחשב עם חיבור לאינטרנט
    • מקרן
    • רמקולים
    • אפשרות החשכה
  • ההמלצה שלנו: סדרו את הכיתה בצורת ח' על מנת לייצר מקום לפעילויות השונות במהלך השיעור ולאפשר דיון מיטבי

 

מומלץ לבצע בבית חזרה על מערך השיעור ולוודא שהכל מובן. 

 

 

5. הנחיות להעברת השיעור:

השיעור מלווה במצגת עם הסבר והנחיות מפורטות על כל אחד מהנושאים, כולל שאלות מנחות לדיון. כדאי לפעול על פי ההנחיות כדי לשמור על רצף השיעור ועל השתתפות פעילה של התלמידים.

 

זכרו: אתם מגיעים לשיעור כגורם חינוכי, ולכן חל עליכם איסור להעביר במהלכו תוכן שיווקי או מסחרי. אנא הימנעו מלנקוב בשמות חברות מסחריות ומהעלאת דוגמאות הקשורות בהן. 

 

 

בהצלחה!

 

לכלל מערכי השיעור של שכבת ג'-ד' אנא לחצו כאן