Glossary tooltip block

%title% %summary%

תפקיד הכסף בחיים שלי

שיעור במסגרת התכנית "חינוך פיננסי" המיועד לכיתות ג'-ד', תחת החטיבה הראשונה "ארנק שלי- אחריות שלי"

 

תמונה לתפקיד הכסף בחיים שלי

 

יש לכם הרבה כסף! תקנו לי!

 

גם לכם יצא לשמוע את המשפט הזה?

 

לפעמים נדמה לילדים שההורים שלהם יכולים לקנות להם הכל. אצל רובנו זה לא המצב. הכסף שלנו מגיע מעבודה קשה והכמות שלו מוגבלת או מחושבת לצורכי המשפחה.

 

ילדים מבינים די מהר עבור מה הכסף משמש, אבל קשה להם יותר להבין מה נדרש מההורים בשביל להרוויח את הכסף. בדיוק לשם כך פותח השיעור "תפקיד הכסף בחיים שלי", המיועד לכיתות ג'-ד', ומהווה חלק מהתכנית "חינוך פיננסי". 

 

מטרת התכנית היא ללמד ילדים התנהלות כלכלית נכונה, באמצעות היכרות עם מושגים מרכזיים מהעולם הפיננסי והקניית כלים להתמודדות עם מצבים שונים שבהם יהיה עליהם לקבל החלטות כלכליות.  

 

מערך שיעור זה יאפשר לכם, ההורים, ללמד ילדים על תפקידו של הכסף בחיינו, להמחיש להם את ערכה של עבודה קשה ושל השכר בגינה, וגם לסייע להם לענות על שאלות מהותיות, כמו למשל למה צריך כסף? איך מרוויחים אותו? על מה מוציאים אותו? ועוד.

 

באמצעות מערך שיעור זה תוכלו להעביר את הנושא בכיתות של ילדיכם בבתי הספר היסודיים בדרך קלה, חווייתית ומחוברת ליום יום.

 

מוכנים? מתחילים.  

 

1. מה מטרת השיעור?

מטרת השיעור היא להמחיש לתלמידים את החשיבות שבהתנהלות חכמה עם כסף ותכנון תקציב, ולהטמיע בהם את ההבנה  שכשאומרים "לא" או "אין", יש סיבה אמיתית לכך.

במהלך השיעור נלמד על הסיבות לכך שאנחנו צריכים כסף, ועל המשמעות של עבודה קשה וקבלת תגמול עבורה. זאת באמצעות התנסות חווייתית בעבודה תמורת שכר, לצד היכרות עם מושגים יום יומיים כגון שכר/משכורת, מקור הכנסה, הוצאה וכדומה. 
 

 

שימו לב, מהלך השיעור נועד לעורר דיון והשתתפות פעילה וחווייתית בכיתה. אין מנצחים ואין מפסידים, ההתנסות היא שחשובה. 

 

2. מהם נושאי השיעור?

  • הצורך בעבודה למען קבלת שכר
  • מהי פרנסה
  • הכנסות והוצאות
  • סוגי הוצאות: קבועות ומשתנות 

 

3. למי מיועדת הפעילות?

הפעילות מיועדת עבור תלמידים בכיתות ג'-ד', ומסייעת להם להעמיק את ההבנה כי הכסף הוא אמצעי דרכו אנו מנהלים את חיינו ואינו המטרה הבלעדית, דרך משחק חווייתי ומתן דוגמאות מחיי היום יום של התלמידים והוריהם.

 

4. איך תכינו את עצמכם לשיעור?

  • הורידו את המצגת והחומרים הנלווים 
  • עברו על מערך השיעור ועל המצגת. שימו לב להנחיות למורה בתחתית כל שקף
  • הדפיסו את נספח א', דף עבודה, כמספר התלמידים בכיתה  
  • להצגת המצגת וודאו כי יש בכיתה:
    • מחשב עם חיבור לאינטרנט
    • מקרן
    • רמקולים
    • אפשרות החשכה
  • וודאו כי ברשותכם כל העזרים הנדרשים למשחק המוצג בשקף 9:
     3 כפות, 4 ביצים קשות, שטרות מונופול
  • ההמלצה שלנו: סדרו את הכיתה בצורת ח' על מנת לייצר מקום לפעילויות השונות במהלך השיעור ולאפשר דיון מיטבי

 

מומלץ לבצע בבית חזרה על מערך השיעור ולוודא שהכל מובן. 

 

5. הנחיות להעברת השיעור:

השיעור מלווה במצגת עם הסבר והנחיות מפורטות על כל אחד מהנושאים, כולל שאלות מנחות לדיון. כדאי לפעול על פי ההנחיות כדי לשמור על רצף השיעור ועל השתתפות פעילה של התלמידים.

 

זכרו: אתם מגיעים לשיעור כגורם חינוכי, ולכן חל עליכם איסור להעביר במהלכו תוכן שיווקי או מסחרי. אנא הימנעו מלנקוב בשמות חברות מסחריות ומהעלאת דוגמאות הקשורות בהן. 


 
בהצלחה!
 

 

לכלל מערכי השיעור של שכבת ג'-ד' אנא לחצו כאן