Glossary tooltip block

%title% %summary%

Breadcrumbs

מתי כדאי לגייס אשראי לעסק?

כך תדעו אם גיוס אשראי הוא המענה המתאים למימון פעילות העסק שלכם

מתי כדאי לגייס אשראי לעסק?

 

חברת בריאות בע"מ העוסקת בייבוא ושיווק של תוספי תזונה, חוותה בשנה האחרונה צמיחה חדה בהיקף גיוס הלקוחות, ובהתאם לכך, גם ברמת ההכנסות. 

בעל השליטה בחברה שבע רצון מהצמיחה המבטיחה, ורואה בה סימן חיובי לבאות. עם זאת, כתוצאה מהצמיחה, התעורר צורך לגייס אנשי מכירות נוספים, וגם היקף רכש המלאי עלה. המשמעות היא שהמשכורות לעובדים והתשלומים לספקים מחו״ל הפכו לגבוהים יותר, וכעת עליו לאתר מקורות מימון שיעזרו לו להתמודד עם ההרעה במצב תזרים המזומנים בחברה. 

נשמע לכם מוכר? אם העסק שלכם בשלבי צמיחה, רוב הסיכויים שכן. אז איך כדאי לפעול במצב כזה?

 

ראשית, נבחן מה מתרחש בעסק שלנו כשהוא נמצא בצמיחה 

צמיחת העסק היא כמובן תהליך מבורך, אבל גם טומנת בחובה סיכונים הולכים וגדלים שמקורם בעלייה מתמדת בתשלומים לספקים ובהוצאות הקבועות, בצד חובות לקוחות תופחים בשל הצמיחה במכירות.

בשלב זה, מרבית העסקים נדרשים לגיוס אשראי משני סוגים עיקריים:

 

מימון הפעילות השוטפת (הון חוזר) – מטרתו לגשר על פער הזמנים בין המועד שבו העסק נדרש לשלם את ההוצאות הקבועות החודשיות (שכר עובדים, שכ"ד ואחזקה וכו') ואת התשלומים לספקים, ועד למועד שבו הלקוחות משלמים לכם את התמורה על המוצרים שקיבלו מכם באשראי. לכן, המימון יינתן בדרך כלל לתקופת זמן קצרה של עד שנה תחת מסגרות אשראי כגון חח"ד ו/או מסגרת הלוואות זמן קצר לסוגיהן.

 

מימון השקעות ברכוש קבוע – מטרתו לאפשר רכישה של מכונות, ציוד וכדומה, לטובת התרחבות וצמיחת העסק. הוא ניתן כהלוואה לזמן ארוך, משום שהיקפו משמעותי בדרך כלל, ולרוב הפירעון שלו מתפרס על פני שנים, ומתבצע מתוך רווחי החברה השוטפים.

 

אז מה כדאי לשקול כשמתלבטים אם לגייס אשראי למימון הפעילות השוטפת של העסק שלכם? 

יש כמה נקודות שעשויות לסייע לכם לקבל החלטה מושכלת, וכדאי לבחון אותן באופן שוטף או לפחות אחת לרבעון. למשל: 

  • האם יתרת הלקוחות החייבים גדלה בעקביות (מעל 10%) לעומת התקופה המקבילה? 
  • האם תנאי האשראי הניתנים כיום ללקוחות הם המיטביים מבחינת התזרים של העסק? 
  • האם יש ספקים משמעותיים ששינו את תנאי ההתקשרות עימם וכתוצאה מכך הרעו את תזרים המזומנים בעסק? 
  • האם אתם מרגישים שהעסק 'נערך' עם מלאים גדולים יותר מבעבר? 

 

תשובה חיובית על חלק ניכר מהשאלות הללו  מרמזת ככל הנראה שנחוץ לכם מימון נוסף לפעילות העסקית השוטפת (הגדלת מסגרת אשראי לזמן קצר). 

חשוב שהיקף המימון המבוקש יהיה תואם לצרכי ההון החוזר של העסק הנגזרים מהפער בין יתרת הלקוחות והמלאי ליתרת הספקים. רצוי כי שיעור המימון יעמוד על 70% ועד 90% מהפער שחושב.

אם העסק נדרש להיקף אשראי גבוה יותר, חשוב מאוד לבצע בחינה מדוקדקת של הסיבות לגידול בצריכת האשראי, כי ייתכן שמדובר באינדיקציה לכך שהפעילות העסקית יוצרת הפסד סמוי.

 

ומה כדאי לשקול כשמתלבטים אם לגייס אשראי למימון השקעה ברכוש קבוע?

כצעד ראשון, יש להחליט האם זה הזמן הנכון לנקוט בצעדי התרחבות או התחדשות בעסק. הינה כמה שאלות שכדאי לשאול בהקשר הזה:

  • האם המחסן עמוס במלאי סחורות, ולמרות זאת נדרש מקום לאחסון מלאי נוסף?
  • האם חנות הדגל של העסק עמוסה בלקוחות ובהזמנות והלקוחות מגיעים מאזורים גיאוגרפיים נרחבים? 
  • האם יש צורך להרחיב את מגוון המוצרים בעסק? 
  • האם הציוד בעסק כבר ישן וצריך להחליף אותו במכונות חדשות? 

 

תשובה חיובית לחלק מהשאלות הללו או לכולן מעידה על כך שכנראה דרושים צעדי התרחבות או התחדשות בעסק. במצב זה, יש להתאים את המימון לאופי ההשקעה. לצורך כך, העריכו את גובה ההשקעה וטיבה (מכונה, מבנה, שיפוץ וכדומה), והגישו בקשה להלוואה על הסכום הדרוש, לתקופת זמן מתאימה (3 עד 5 שנים לשיפוץ ורכישת מכונות ועד 15 שנים למבנה , תלוי בסוג ההשקעה). נוסף על כך, חשוב שתוודאו שההחזר החודשי על ההלוואה עולה בקנה אחד עם קצב הפקת הרווחים, על מנת שאלו יתנו מענה הולם לפירעון ההלוואה. 

 

*אי עמידה בפרעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מתן האשראי כפוף לאישור הבנק ולתנאיו