Glossary tooltip block

%title% %summary%

Breadcrumbs

לצמוח גם בשנה הבאה

צעדים פרקטיים שבעלי עסקים יכולים לעשות כדי לצמוח ב-2023

לצמוח גם בשנה הבאה: צעדים פרקטיים שבעלי עסקים יכולים לעשות כדי לצמוח ב-2023

 

בניגוד לשכירים ולשכירות במשק, היכולים להסתמך על התוכנית העסקית של הגוף בו הם עובדים, לעצמאים ולעצמאיות אין ממש את האפשרות הזו. השנים האחרונות והאירועים הבלתי צפויים שקרו לכולנו,  לימדו אותנו על השילוב בין תוכנית עסקית בנויה היטב לצד היכולת להתגמש בעת הצורך כדי להסתגל לשינויים מחד אבל להיות מוכנים להכל מאידך. 

 

רוב בעלי ובעלות העסקים בישראל יקדישו את התקופה הזו של סוף השנה האזרחית לסיכומי שנה בעסק, אבל מה שרובם לא יעשו זה תהליך הפקת לקחים מעמיק ותכנון מקדים ונבון של שנת העסקים הקרובה. אז אם עדיין לא התחלתם לתכנן ולהכין את העסק שלכם לקראת השנה הקרובה, הנה כמה דברים שכדאי שתעשו כבר עכשיו כדי להפוך את 2023 לשנה הכי טובה שלכם בעסק עד כה.

 

מה שהיה לא חייב להיות מה שיהיה 

בדק בית. הבסיס לכל ההחלטות והמהלכים העסקיים לשנת 2023 נעוצים בשלב הזה. זה צריך להיות השלב הראשון שלכם כדי להבין לאן מועדות פניכם בעסק לשנה הקרובה והדרך לעשות זאת היא בדיקה מפורטת ככל הניתן של הנתונים הקיימים. בעלי עסקים שלא יכירו וישלטו בנתונים שלהם, יתקשו מאוד להבחין מה עובד ומה פחות, יתקשו להציב יעדים ויתקשו לכוון את העסק אל עבר המטרות הרצויות. 

 

אם לא תבצעו בחינה מעמיקה של העבר לא תדעו להבחין מה הצליח ומה פחות, לא תדעו לזהות נקודות חוזק או תורפה ותוכנית עסקית טובה מתבססת על הנתונים הללו.

 

בשלב הראשון סכמו את השנה החולפת בצורה כמה שיותר מפורטת ומדידה. הסתכלו על כל המספרים ועל כל הנתונים. שאלו את עצמכם, ״אילו מוצרים שלי היו רווחיים ואילו היו הפסדיים?״ ״מה היה השירות האפקטיבי ביותר עבור הלקוחות שלי?״ ״אילו לקוחות שלי עזבו ומדוע הם עשו זאת?״.

 

אספו נתוני הכנסות והוצאות, בדקו מה מצבכם ברשתות החברתיות וכמה עוקבים ותנועה יש לכם מהאפיקים האלו. במידה ויש לכם אתר אינטרנט הוציאו גם את נתוני הצפייה באתר, כולל כמויות גולשים, התנהגות המבקרים ואילו מאמרים או פוסטים באתר הביאו הכי הרבה תנועה והכנסות. כשאנחנו לא שולטים בנתונים שלנו אנחנו פועלים מתוך חוסר בהירות של המצב וזה מונע מאתנו לראות את התמונה הגדולה ומעכב אותו מלהתקדם ולהשיג תוצאות פנומנליות בעסק שלנו. הכל חשוב ומהכל אפשר ללמוד לכן אל תשמיטו אף פרט, מידע או נתון. 

 

סדרו את הכל בצורה שתספר לכם את הסיפור של העסק ותעזור לכם להבין כמה הכנסתם מכל מוצר ומכל שירות ומה המחיר שזה גבה מכם (בין אם בחישוב של שעות עבודה או בניכוי ההוצאות), מי הם הלקוחות שאתם הכי אוהבים לעבוד מולם, כמה כספים הוצאתם במהלך השנה ועל מה. 

 

טיימינג איז אבריטינג: תזמון הוא פחות או יותר הכל

נסו לתחום את הפעילות שלכם לפי עונות ספציפיות או תקופות שהיו רווחיות יותר והסיקו מהנתונים האלו מסקנות. זה צעד חשוב, לא רק כדי לדעת מה למכור ומתי, אלא בעיקר כדי להכין את התקציב בצורה המיטבית כך שהתזרים שלכם לא ייפגע גם אם אתם נותנים שירותים עונתיים או שהמוצרים שלכם נמכרים לפי חודשים ספציפיים כמו תקופת החגים למשל או החופש הגדול. בחינת שנתית כזו תאפשר לכם לנהל תקציב פרסום ושיווק בראייה שנתית כוללת, הפרשות לרשויות לפי החוק וגם להכין את עצמכם למה שנקרא "יום גשום".

 

פריצת גבולות

לחקור את העבר ולהסיק ממנו מסקנות זה מעולה, אבל זה לא מספיק. כדי שזו באמת תהיה שנה מוצלחת של פריצת גבולות עסקיים ואישיים אתם צריכים לפרוץ קצת את הגבולות של עצמכם.  גם אם זו הייתה השנה הכי מוצלחת בעסק שלכם, אל תכוונו דווקא להעתיק את השנה המצוינת הזו כפי שהיא. להיפך- הסתכלו עליה רגע במבט מעט בוחן ונסו לפענח אילו מהלכים ביצעתם שהפכו אותה לשנה כזו מוצלחת. אחרי שהבנתם מהתבוננות על השנה החולפת מה עבד לכם טוב יותר ומה פחות אל תשאפו לשחזר אותה כפי שהיא עם קצת התאמות ודיוקים אלא בדקו לעומק איך תוכלו לשדרג אותה באמת. 

 

עכשיו קחו את זה רמה אחת למעלה. סיכום שנה חולפת היא לא רק מספרים של טראפיק והכנסות אלא גם מה למדתם על עצמכם, על סביבת העבודה שלכם, על האנשים שאתם עובדים איתם, על המוצרים שאהבתם לייצר או השירותים שאהבתם לתת, מי הקהל שלכם והאם צריך לדייק אותו עוד קצת, האם ישנם הרגלים שאפשר לשדרג, האם יש צורך להכניס שיפורים אישיים-מקצועיים כמו ניהול נכון יותר של הזמן או לסגל דפוסי עבודה משופרים. 

 

המטרה בשלב זה של בחינה עצמית בעסק היא לנסות ולהבין מהלכים שפחות הצליחו לכם בשנה החולפת ולהתחקות אחר הסיבות למה הדברים האלו לא עבדו. אם לצוטט את אלפרד אדלר שאמר :"התקדמות לעולם לא תתרחש ללא המודעות לגורם שמונע אותה", נבין עד כמה השלב הזה חיוני. 

 

חוק פארטו | מי או מה שואבים את האנרגיה שלכם

עיקרון פארטו הוא כלל אצבע אוניברסלי שעוזר לנו להבחין בין העיקר לטפל. על פי עיקרון זה 20% מהלקוחות, מהווים כ- 80% מההכנסות. 80% מהבעיות נמצאות ב- 20% מהגורמים, 80% מהרווחים מגיעים מ-20% מהשירותים או המוצרים, 20% מהעובדים אחראים על 80% מהתוצאות וכן הלאה. 

 

נסו לבדל אל הלקוחות שאתם משקיעים בהם הכי הרבה אנרגיה אבל בשורת המחיר הסופית מהווים פחות רווח עבורכם. מנגד, בחנו איך להשקיע יותר בלקוחות "הטובים" שלכם, איך לשמר אותם ולהגדיל את שביעות הרצון שלהם כדי שההכנסות שלכם יגדלו בהתאם. עשו זאת בעזרת שאלון אנונימי או שיחה כנה וישירה בה באמת תקשיבו מה לדעתם יש לשפר בעסק. 

 

עשו זאת בעוד תחומים בעסק ובחנו כיצד אתם מחלקים את הזמן שלכם בין משימות שטחיות לכאלו עם אימפקט גדול יותר, מאיפה מגיעים הרווחים הגדולים יותר שלכם, מי מהעובדים שלכם מניב לכם תוצאות טובות יותר, מי מהם חוסך לכם זמן וכסף ומי מהם דווקא שואב מכם אנרגיות מיותרות.

 

״חזון״ הוא לא מילה גסה 

התעוררתם בבוקר ועכשיו אתם שנה קדימה מהיום - איפה אתם רואים את עצמכם מבחינה עסקית? זה הזמן לחשוב בגדול, לשאול את עצמכם מה באמת יהווה פריצת דרך עסקית עבורכם ולשם תתחילו לכוון. זה השלב בו הגישה של ה”מה” לפני ה”איך” עובדת ובגדול. אל תתעסקו בשאלות כמו האם זה ריאלי, האם זה אפשרי או בחיזוק שלילי של אמונות מגבילות. הוציאו אותם משדה הראייה שלכם. המטרות שתגדירו כאן בשלב הזה יהוו את הבסיס לתוכנית העסקית שלכם שתבוא עוד כמה סעיפים למטה. היה זה לס בראון שניסח את זה מעולה כשאמר "הבעיה עם אנשים היא לא שהם מכוונים גבוה מידי ונכשלים, אלא שהם מכוונים נמוך מידי ומצליחים".

 

הזיזו את הכסף ואל תפחדו ליזום שינוי

כבני אדם, אנחנו תמיד נרצה להימנע משינויים. אבל זה לא הדבר הכי נכון לעסק. אל תתביישו לחפש דרכים להוזיל עלויות ולהשקיע את הכסף שחסכתם במקום אחד על שדרוג במקום אחר. הביטו במספרים, מה הם מספרים לכם? על מה הוצאתם הכי הרבה, איפה אפשר לצמצם ואם אפשר לנתב את התזרים העסקי שלכם בצורה אפקטיבית יותר. ערכו שיחות עם ספקים קיימים ובחנו מולם היתכנות למחירון חדש שיהיה לטובתכם. בנוסף, בחנו אפשרויות נוספות לספקים אחרים שיכולים להיות משתלמים עבורכם יותר.

 

פרט נוסף שכדאי לכם לבחון ויכול להיות שווה לכם לא מעט כסף בראייה שנתית הוא מיקום העסק. אולי אפשר להוזיל את חוזה השכירות על המשרד שלכם על ידי מעבר למקום חדש, אולי התפנה מיקום אסטרטגי יותר לחנות הבוטיק שלכם או שבכלל משתלם לכם לעבור לעבוד מהבית להוזיל עלויות על שכירות ולקבל החזרים על הוצאות כמו חשמל, מים, ארנונה וכדומה. אל תבחנו את המהלך הזה כדי נטו להוזיל את העלויות ישירות אל הכיס שלכם אלא דווקא כדי להשקיע את הכסף שהצלחתם לחסוך מהמהלכים האסטרטגיים האלו בתקציב פרסום או בשדרוג האתר לחוויית לקוח טובה יותר וכן הלאה.

 

בנוסף, זה גם הזמן לבחון מחדש את המחירים שלכם. נכון, תמחור הוא חלק ממי ומה שעומד מאחורי המותג שבניתם לעצמכם ותחילת שנת כספים היא הזדמנות פז לעבור על המחירון שלו ולעדכן במידת הצורך. 

 

ואם בכספים עסקינן, חשוב לערוך בדיקה מול הרשויות ולוודא שאתם מתחילים את השנה עם דף חלק. בחינה נבונה של הוצאות מיסוי ושל איזון תזרימי תאפשר לכם להקצות כל חודש "כסף בצד" לטובת מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה כדי שלא תתפסו לא מוכנים.

 

וירטואלי זה הכי אמיתי שיש

אם טרם נכנסתם לעולמות הדיגיטליים כמו אתר אינטרנט, רשימות תפוצה או השתלבות בלפחות אחת מהרשתות החברתיות שרלוונטיות לעסק שלכם ולקהל היעד שלכם, זה הזמן לעלות לאוויר. נגמר עידן דפי זהב, המלצות מפה לאוזן או מודעות בסוף העיתון - אם אתם לא מופיעים בחיפוש אונליין אתם מפספסים אלפי עיניים של לקוחות פוטנציאליים וחבל. זה לא משנה אם אתם מותג שמוכר סחורה פיזית או עסק קטן שמעניק שירותים פרונטליים, לכולם יש מקום היום בעידן הדיגיטלי. מוכרים סחורה פיזית יכולים לפתוח גם חנות אונליין, נותני שירותים פרונטליים יכולים להתחיל לעבור לזום, לפתוח בלוג או אפילו ליצור קורס דיגטלי. תהיו יצירתיים ואל תחסכו באנשי מקצוע שיעשו עבורכם את המעבר לאונליין בצורה חלקה, אפקטיבית ומותאמת לכם, לעסק שלכם ולקהל הלקוחות שלכם.

 

זה גם הזמן לשלב אוטומציות בתוך העסק כדי לשפר את תהליכי השיווק והתפוצה שלכם ולשדרג את תהליכי הגבייה בעסק כדי להקל על הלקוחות שלכם בתהליך הרכישה. השקעה כזו יכולה להשתלם לאורך זמן ולחסוך לכם בשעות עבודה רבות ובכוח אדם חיצוני. רשימות תפוצה שעובדות אוטומטית עבורכם, מערכת לרישום מתעניינים שעושה לכם סדר מופתי, אפליקציות לניהול תורים וכל דבר שרק תבחרו שיכול להקל על העומס שלכם בעזרת תפעול אוטומטי.

 

קביעת יעדים ומטרות

שנת 2023 תיראה איך שתרצו שהיא תיראה אם תקדישו זמן ראוי לקביעת יעדים ומטרות על סמך מסקנות מהשנה שחלפה, תוך כדי חידוד וזיקוק "הלמה" שלכם. ככל שהשקעתם זמן ואנרגיה בפיענוח הפעילות העסקית עד כה, כך יהיה לכם יותר קל לקבוע יעדים ומטרות לשנה הבאה. כדי להבין לאן מועדות פניכם עליכם לקבוע מטרות שאפתניות אך ברות השגה כמובן.

 

הקדישו זמן לבריינסטורמינג איכותי ובו אתם זורקים על הדף את כל ההצעות והשיפורים האפשריים שלכם לעסק. היעזרו בנתונים שאספתם עד כה, בתקציב שלכם וגם במה שעלה משיח עם לקוחות קיימים. 

 

עכשיו הגיע הזמן לפרק את המטרות הגדולות לתתי יעדים, לתעדף אותם וליצור ממש תוכנית פעולה עסקית. אל תתנו לשם המפוצץ "תוכנית עסקית" להרתיע אתכם. תוכנית עסקית טובה מתפרסת על 3-5 עמודים ממוקדים שכל בעל או בעל עסק צריכים שתהיה להם אחת כזו. המטרה של תוכנית עסקית היא אחת ופשוטה - ליצור בהירות ופוקוס לגבי השלבים הבאים והמשך הדרך. בנו טבלה עם 3 עמודות: מה, למה ואיך. עכשיו תארו לעצמכם, ממש שחור על גבי מסמך, מה אתם רוצים להשיג. הסבירו לעצמכם למה אתם רוצים את זה ולבסוף תארו לעצמכם איך אתם הולכים להשיג כל סעיף וסעיף. יכול מאוד להיות שתיצרו לעצמכם רשימה ארוכה של יעדים ומשימות - זה מצויין, כי השלב הבא הוא לפרק לתתי משימות ולתעדף את הכל. התרכזו כמובן במטרות וביעדים שיקפיצו את העסק שלכם הכי גבוה והכי מהר.

 

אסטרטגיות ומבצעים זה עניין שבשגרה

יש לכם כבר הרבה מידע ביד בשלב זה. עשיתם בדק בית, בחרתם הצעות לשיפור העסק וייעול התקציב, בחנתם דרכים להגדיל הכנסות ולצמצם הוצאות, אתם יודעים מי ומה קהל היעד שלכם, הבנתם מה החודשים היותר חזקים שלכם בעסק, בניתם תוכנית עבודה עסקית ועל סמך אלו הגיע הזמן לבנות אסטרטגיית פעולה אמיתית. 

 

הדגש כאן הוא אסטרטגיית פעולה לקידום העסק בשילוב נקודות ידועות מראש בלוח השנה כמו חגים, השקות מוצר מיוחדות, חופשים, מבצעי עונתיים כמו בחגי נובמבר וכדומה. אסטרטגיית שיווק טובה מכילה את כל ימות השנה וגם את המועדים המיוחדים. זה יעזור לכם לא רק בשיווק ובפרסום אלא גם כאסטרטגיית תקציב הן ברמת מלאי והן ברמת כוח אדם.

 

עבדו על עצמכם, לא רק על העסק

היכולת הכלכלית שלכם תמיד תהיה בהתאם להתפתחות התודעתית שלכם, לכן שלבו לעצמכם לשנה הקרובה גם פינוקים לנפש. אל תשכחו להכניס איזו חופשה מפנקת, השתלמויות והכשרות עסקיות, קורסים, התמקצעויות וגם כנסים של התפתחות אישית והעשרה. השקיעו בעצמכם לא פחות מאשר אתם מתכננים להשקיע בעסק עצמו. עשו את ההבחנה בין הוצאה לבין השקעה והכניסו את זה גם ללו"ז השנתי וגם לתקציב השנתי. 

 

ג'ים רוהן, אחד מנואמי המוטיבציה הגדולים של ימינו אמר: תעבדו קשה על עצמכם ולא בעבודה שלכם. אל תשאפו שהחיים יהיו קלים יותר, תשאפו לשיפור אישי. אל תבקשו פחות בעיות, תאחלו לעצמכם יותר כישורים. 

 

זה בסדר לשאול שאלות קשות. ככל שתתקדמו עם בניית התוכנית שלכם סביר להניח שתגלו תובנות חדשות או תקבלו החלטות אחרות ממה שחשבתם בהתחלה, שתראו את הדברים אחרים ואפילו אולי תחזרו אחורה לחלקים אחרים בתוכנית ותערכו בהם שינוים ותיקונים. לא רק שזה בסדר… זה גם אמור להיות ככה וזה אומר שאתם בכיוון הנכון. 

 

לסיכום,

הכנה מוקדמת לקראת שנת העסקים 2023 יכולה להעניק לכם תחושת ביטחון וקרקע יציבה לדרוך עליה. חשוב לבחון את השנה שנגמרת בעיניים ביקורתיות, אבל לא מידי. בחנו מה עשיתם שעבד לכם טוב ומה פחות. למדו מההצלחות והשכילו מהכישלונות עוד יותר. חשבו מחוץ לקופסא ובחנו כיוונים חדשים ונוספים להתרחב אליהם.  כל פעם שתרגישו שהלכתם טיפה לאיבוד, חזרו אל התוכנית שבניתם בעזרת המאמר הזה ומקדו את עצמכם מחדש.

 

 

רוצים ללמוד עוד?

מוזמנים להצטרף להרצאות שלנו - כנסו והירשמו

 

 

*"המידע המופיע באתר הינו כללי ומטרתו להרחיב ידע בהקשר של תכנון פיננסי.  שימו לב כי המידע יכול להיות חלקי ולכן אינו יכול להוות תחליף לייעוץ פרטני. אין לראות במידע האמור לעיל משום ייעוץ, המלצה, חוות דעת או תחליף לייעוץ מקצועי המותאם ללקוח באופן אישי".