Glossary tooltip block

%title% %summary%

E-Commerce

הדברים שכדאי לדעת על פתיחת חנות מקוונת

מסחר אלקטרוני

 

מה זה מסחר אלקטרוני?

E-Commerce, או מסחר אלקטרוני, הוא מסחר שמתבצע דיגיטלית באמצעות תקשורת מחשבים – או במילים פשוטות: חנויות מקוונות. בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים עוברים לשווק את המוצר שלהם באינטרנט, ונוצרים סוגים שונים של מסחר ברשת. חשוב להבחין בין חנות מקוונת לבין אתר קטלוג או אתר תדמית, שמציגים את העסק ואת המוצר שלכם אך אין אפשרות לבצע בהם רכישה. חנות מקוונת היא כזו שבה אפשר לשלם עבור המוצר (באמצעות כרטיס אשראי או אמצעי תשלום אחרים). 

 

דוגמאות לאתרי מסחר אלקטרוני: אתרים המשווקים מוצר פיזי כמו בגדים, מוצרי אלקטרוניקה או ציוד מקצועי; אתרים המשווקים מוצר אלקטרוני כמו קורס מקוון; אתרים המשווקים שירות, כמו למשל ייעוץ מרחוק בתחומים שונים או תיווך בין לקוחות לספקי המוצר או השירות הרלוונטיים. 

 

איך תדעו אם כדאי לכם לפתוח חנות מקוונת?

רבים מניחים שהכוונה ב״חנות מקוונת״ היא להזמנת מוצרים קטנים מחוץ-לארץ או להזמנת קניות מהסופרמרקט. עם זאת, המסחר האלקטרוני יכול לשרת כמעט כל סוג של עסק. אם המוצר או השירות שלכם הוא כזה שאפשר לשלוח אל הלקוח פיזית או לספק און-ליין – פתיחת חנות מקוונת עשויה להגדיל את מאגר הלקוחות שלכם וכך גם את המכירות.

 

לפני שמתחילים, חשוב לבנות תוכנית עסקית ובמסגרתה לבדוק את העלויות שיידרשו להקמת החנות המקוונת, אל מול פוטנציאל ההכנסה שאתם צופים ממנה. בכל מקרה, חשוב לתכנן את הנושא באופן מעמיק ובמידת הצורך להתייעץ עם מומחה בתחום.

 

מהו הצעד הראשון בדרך לחנות מקוונת?

ברמה המעשית, קיימות מספר אפשרויות להקמת חנות מקוונת, והן שונות במידת ההשקעה (בזמן ובכסף) שהן דורשות מבעל העסק. לכן, לעסקים שונים מתאימות אפשרויות שונות. 

 

אחת מהאפשרויות היא הפיכה של אתר קיים (המשמש כקטלוג או כאתר תדמית) לחנות מקוונת, באמצעות הוספת אפשרות לתשלום ומשלוח. אפשרות זו תתאים לרוב לעסקים שכבר יש להם אתר אינטרנט. אפשרות נוספת, לרוב מורכבת ויקרה יותר, היא הקמת אתר אינטרנט חדש המאפשר, בין היתר, לרכוש את השירות או המוצר. אפשרות שלישית ופופולרית מאוד, היא הצטרפות לפלטפורמה קיימת: ישנם אתרים גדולים רבים המציעים לבעלי עסקים קטנים יותר לקבל, לשכור או לקנות שטח באתר הגדול שלהם, שבו יוכלו למכור מוצרים בתמורה לתשלום עמלה על המכירות שיגיעו דרך האתר. 

 

חיפוש באינטרנט יוביל אתכם למגוון אתרים או ספקים המציעים שירות של בניית חנות מקוונת. השוו בין כמה אפשרויות (לפחות שלוש) לפי כמה קריטריונים מרכזיים: עלות ותנאים, תנועת לקוחות באתר והמוניטין של הספק או האתר. בנוסף, בררו באיזה סוג של אתר או תשתית בוחרים עסקים דומים לשלכם.

 

באיזה שלב כדאי להקים חנות מקוונת?

ישנן שתי אפשרויות עיקריות: הקמת חנות מקוונת כהרחבה של עסק קיים או הקמת חנות מקוונת כערוץ שיווקי בלעדי, כלומר, מבלי לפתוח חנות פיזית.

 

האפשרות שכרוכה בסיכון נמוך יותר, היא פתיחת חנות מקוונת כהרחבה של עסק קיים, תוך התבססות על המוניטין, התשתיות והידע הקיימים. אם אתם שוקלים להרחיב את העסק שלכם לחנות מקוונת, כדאי לוודא שיש לכם "אורך נשימה", כלומר – שיש לכם מקורות תקציביים מתאימים וגם סבלנות ונכונות להשקיע זמן. בדומה לחנות פיזית, גם חנות מקוונת צריכה לצבור מוניטין ו"תנועה" של לקוחות, ובנוסף, דורשת השקעת תקציב בקידומה ברשת, עד לשלב שבה היא הופכת לעסק שמייצר הכנסה.

 

ישנם גם עסקים שיבחרו מראש לא לפתוח כלל חנות פיזית ולהתבסס אך ורק על חנות מקוונת. מהלך זה כרוך בסיכון גבוה יותר ביחס לאפשרות של הקמת חנות מקוונת כהרחבה של עסק קיים, אך לעיתים הוא יהיה זול יותר ומסוכן פחות מפתיחת חנות פיזית, הדורשת הוצאות שכירות ותחזוקה.

 

חשוב לזכור:

מסחר אלקטרוני הוא לא מילת קסם, אלא כלי חשוב שיכול לפתוח עבור העסק שלכם אופקים חדשים וקהל לקוחות חדש. פתיחת חנות מקוונת דורשת התמדה, שימוש בכלים מתאימים וייעוץ מקצועי בעת הצורך.

 

 

לעוד כלים והרצאות לקידום העסק והתמודדות עם המשבר מבית המרכז לצמיחה פיננסית - לחצו כאן